Ztaffis pokerblogg

2010-02-23
01:50:51

Dagens Tips, Del 1: Starthänder
Tänkte skriva ner mina funderingar om olika strategier i Holdem poker. Börjar med att gå igenom starthänder, vilka man skall spela, hur och när. Jag kommer att dela upp starthänderna i olika kategorier: Monsterhänder, Bra händer och Spekulativa händer. För varje enskild kategori finns även en underkategori, t.ex: under kategorien Par så finns det Höga par, Mellanpar och Låga par. Olika strategier för olika händer kommer förklaras med mina egna tankar.

I den första delen av min strategihörna kommer jag prata om Höga Par.Till den kategorin räknar jag: AA, KK, QQ, JJ och 1010. Som ni förstår så är dom händerna det man oftast väntar på när man spelar Holdem. De flesta vet dock inte hur man skall spela dessa fina händer för att vinna så stor pott som möjligt. Det som spelar störst roll, inte bara när det gäller dessa händer, utan överlag i Holdem är din Position. Det går inte att nämna det för många gånger, för det är det viktigaste momentet i poker som många dock inte tänker så mycket på. Det andra som påverkar hur man skall spela sin hand är din eller dina moståndare. Du måste ta reda på hur han har spelat tidigare potter, är han aggressiv elle passiv, ja kanske rentav en dålig spelare? Eller är han ett proffs? Om du har lagt ner tid, och tagit reda på det så har du en jättestor fördel när du väl spelar en nyckelpott mot honom.För att förklara närmare tänkte jag ta några exempel.

Exempel 1.

Låt oss säga att du sitter på stora blinden och blir delad KK. Spelaren på knappen höjer potten och nu är det din tur att göra ett beslut. Nu är det dags att ta fram notboken och se efter hur denna spelare har spelat tidigare givar. om fallet är att han har varit den mest aggressiva på bordet bör du endast syna. Fördelen med det är att du nu kan låta din aggressiva motspelare bluffa även på floppen, och på detta viset vinna det maximala. Mitt råd är dock att om han höjer på floppen så bör du höja tillbaka, och ganska stort. man vill inte att en dålig spelare skall få dra ut ett monster.

Om spelare hade varit en passiv spelare då? Det ända man kan hoppas på då är att han sitter på en riktigt bra hand. men sämre än den du har. Då kommer du troligtvis att vinna en riktigt fin pott, rentav alla hans marker.

Exempel 2.

Nu sitter du i mittenposition och blir tilldelad JJ. Denna hand är en av dom mest svårspelade händer som finns. Den är väldigt start före flopp, men du kan så lätt bli utdragen av en bättre hand redan på floppen. En grundprincip jag följer är att man alltid måste höja med starka händer. Om din hand inte är värd att höja med, så är den inte heller värd att syna med. Låt oss säga att en spelare höjer ytterligare. i det fallet får man ta sig en funderare och kolla upp vem motspelaren är, hur han har agerat föregående givar osv. Mitt råd skulle ändå vara att ta en syn, om inte hans bet är alldeles för stor. Om floppen innehåller endast låga kort och inga färg- eller stegdrag så skulle jag beta ut när det blev min tur. Om han höjer före så skulle jag råda att höja igen för att se om han verkligen menar allvar. Ifall han efter din höjning höjer ytterligare en gång, så är det enda alternativet att kasta korten.

I nästa avsnitt pratar jag om mellanpar, see you!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: